Ivan Kott napsal o Jazzu ve křoví 2011

                                                  Synkopy zněly ze křoví

Stalo už se záslužnou tradicí, že na podzimním festivalu JAZZ VE KŘOVÍ na Staré štaci v Libiši dostávají příležitost k vystoupení i soubory složené z žáků uměleckých škol. Bylo tomu tak i při letošním ročníku konaném v sobotu 3. září, a organizátoři festivalu, manželé Šilhaví, měli tentokrát obzvláště šťastnou ruku při volbě studentských hostů. Pozvaný Jazz Orchestra ZUŠ F. A. Šporka  z Lysé nad Labem založil v roce 1998 jeho dosavadní kapelník, aranžér a vedoucí čtyřčlenné saxofonové sekce Vít Andršt. Během dvanáctileté činnosti se v kapele vystřídalo několik desítek hráčů, z nichž někteří se nadále uplatňují na amatérské i profesionální scéně, nebo úspěšně studují na Konzervatoři Jaroslava Ježka. V současné sestavě se vedle dvou trubek a saxofonové a rytmické sekce výborně uplatňuje také flétnistka Eliška Fialová, což zvuk kapely mile ozvláštňuje. Velmi sympatické je, že se tento mladý orchestr nevěnuje obehrávání známých standardů, ale díky svému vedoucímu má v repertoáru i takové autory, jakými jsou Cole Porter, Miles Davis, Dizzy Gillespie, Charlie Parker, Herbie Hancock a další jazzoví velikáni.

Vít Andršt se na pódiu objevil i s následující formací nazvanou stručně Darja & Friends, aby se – tentokrát s flétnou – zařadil mezi přátele doprovázející zpěvačku Darju Kuncovou. Těmi dalšími byli klavíristka Jaroslava Šilhavá, kontrabasista Pavel Šlosar a bubeník Čestmír Hanza. Vedle několika swingových evergreenů slyšeli posluchači i Jobimovu Dívku z Ipanemy s českým textem napsaným před mnoha lety Jiřím Grossmannem pro Evu Olmerovou, z jejíhož repertoáru tu zazněla i píseň Čekej tiše. Darja potvrdila své pěvecké kvality a totéž lze říci i o instrumentální úrovni doprovodné, výborně swingující čtveřice.

Druhou polovinu programu zahájilo těleso mající swing přímo ve svém názvu,  Revival Swing Band Praha. U kláves zůstala Jarka Šilhavá, kterou doplnila pětice mužů – Antonín Šilhavý (tp), Josef Pospíšil (tb, voc), Tomáš Křemenák (sax), Dušan Hanzlík (bass) a Jan Hrowatitsch (dr). Kapela skvěle zahrála několik více či méně známých swingových skladeb, ale mezi desítkou titulů zaznělo i Choo Choo Boogie, při němž nemohou nohy posluchačů zůstat v klidu. Ve většině skladeb se jako výborný zpěvák představil trombonista Pepa Pospíšil, jehož vokální projev spolu s nadšeným výkonem celé kapely byl důvodem k vytleskání přídavku.

Závěr festivalu patřil – stejně jako v loňském roce – populární dixielandové kapele Steamboat Stompers se zpěvačkou Evou Emingerovou. V úvodních skladbách si nejprve zazpívali banjista Honza Kašpar a klarinetista Jarda Havlas, v těch dalších se už zapojila Eva a nasměrovala repertoár i k ne čistě dixielandovým kouskům, jakými jsou Stormy Weather, Summer Time nebo Besame Mucho. Závěr patřil tradičně pochodujícím svatým, ale publiku se ještě nechtělo domů a vyžadovalo přídavek. Ten byl přislíben pod podmínkou, že se bude tančit, takže se parket instalovaný před pódiem zaplnil a na rozloučenou zněla Sentimental Journey.

Zmíněný parket tu ovšem nebyl připraven jen pro tanec publika. V přestávkách, kdy se střídaly kapely, na něj nastoupila skupina Freedance, což je pětice mladých žen předvádějící zajímavé taneční kreace na různé jazzové melodie. Více informací o této skupině vedené magistrou Helenou Peerovou a o jejích dalších aktivitách lze najít na adrese www.TancitMuzeKazdy.cz.

Letošní ročník Jazzu ve křoví se skutečně vydařil, na čemž měli samozřejmě zásluhu především vystupující muzikanti a pochopitelně také organizátoři se svým týmem, ovšem měrou vrchovatou přispělo i krásné počasí, kdy až do pozdních večerních hodin bylo příjemné teplo. Takovouto přízeň přírodních živlů lze popřát manželům Šilhavým a jejich Jazzové Zahradě i pro další akce.

                                                       Ivan Kott  -    publicista

                                      předseda klubu Jonáš při pražském divadle Semafor